Karen Boersma

Exposities en opdrachten

2011
80Q, Tacheles, Berlin (D)

2010
Galerie en Studio Territorium, Berlin (D)

2007
Consulaat Marijke Amado, Usedom (D), ROC Twente, Almelo. (NL)

2006
Opdracht t-shirt ontwerp voor sportcentrum fysiofit, Enschede. (NL)
Hommage aan Rembrandt, Sidac-studio, Leiden (NL)
Balenfestival, voormalig vuurwerkgebied, Enschede (NL)
Lambooijhuis, Hengelo (NL)

2005
Opdracht 3 beelden voor wijk Helmerhoek in Enschede. (NL) samen met Iris Keizer.
Dutch Delight, Berlijn (D)
Universiteit Twente, Enschede (NL)

2004
Museum “De Oude Drogisterij” ,Groningen (NL)

2003
Galerie Dessers-Beeck ,Keerbergen (B) (in stock)
Concordia Kunst en Cultuur ,Enschede (NL)
Galerie Walls ,Amsterdam (NL)

2002
Grafisch Atelier Twente ,Enschede (NL)
Storytellercamp ,Kassel (D)
Aki kunstacademie eindexamenexpo ,Enschede (NL)

Organische Oerlijnen

Mijn tekeningen, schilderijen en objecten bestaan uit lijnen. Elk nieuw werk ontstaat in eerste instantie doordat ik een lijn over de oppervlakte leid. Daarop voortbouwend komen, met een eenmalige reactie, de andere lijnen, zodat grillige werken ontstaan die uitdagen tot de meest uiteenlopende duidingen en interpretatiemogelijkheden.

De manier waarop mensen met elkaar omgaan is een van de belangrijkste aspecten van mijn werk; zoals interpersoonlijke contacten en de verhouding van mensen in het alledaagse leven, maar ook de sociale ruimte van een gemeenschap in de politieke, sociale en natuurlijke context - dit zijn alle lijnen van een onzichtbaar netwerk, dat vervolgens in mijn abstracte composities tot uiting komt.

De materialen en de instrumenten, waarmee ik werk, zijn niet altijd “conventioneel”. Vaak gebruik ik als basis voor mijn schilderijen geweven stoffen met een patroon als ondergrond, juist omdat hun machinale vormen zich met de spontane lijnen kunnen verbinden. Zo wordt de basis samengevoegd – een andere definitie van lijnen - met vaak onbewuste indrukken van de omgeving.

Mijn werken eindigen niet met “de laatste penseelstreek”. De interpretaties van de beschouwer zijn voor me als een verrassende windvlaag die mijn werk een extra dimensie geven en die de lijnen verder laten reiken. Hieruit komt dan het communicatieve effect, of zoals Roger Ballen het zegt: “If you look around, there are wires anywhere. What is their meaning? Connection? Communication? But wires are also the things which wrap or tie up ideas or people. And there is the formal interpretation of the wire; that one which is drawn in a drawing or runs through a painting.” (“Als je om je heen kijkt zie je overal draden. Wat is hun betekenis? Verbinding? Communicatie? Maar draden zijn ook de dingen die ideeën of mensen omwikkelen, vastbinden. En er is de formele duiding van de draad; die in een tekening wordt getrokken of door een schilderij loopt.”)

Beleef de lijnen en laat je zinnen prikkelen.

Website

http://www.karenboersma.nl
Adeline Oude Wolbers Ank Lauvenberg Audrey Erbany Betty Florians Elma Van Haren Fiona Rijpkema Frank Bolink Gerda Hofman Gert Derks Guusje Beverdam Hanneke Klein Wassink Henk Thüss Herman Van Den Boom Joost Heijdemann Karen Boersma Karl Trompert Marc Otte Marjo Sleiderink Moniek Rutten René Völker Simone Zacharias Sophie Mellema Tine Blom Truus Nij Bijvank Uwe Schierholz Wiebe Bloemena